Sport en cultuur …. ieder uur: ‘n elkaar inspirerend avontuur! // 01 mei 2016
Sport en cultuur hebben veel gemeen. Het zijn allebei vormen van vrijetijdsbesteding (behalve voor de meeste professionals). Aan allebei kunnen geïnteresseerden op twee manieren meedoen: als beoefenaar en als bezoeker. Betekent dat ook dat aan sport en cultuur op dezelfde manier wordt deelgenomen? Doen aan beide evenveel mensen mee? Zijn dat mensen uit dezelfde bevolkingsgroepen? Of zijn het zelfs dezelfde mensen die zich met zowel sport als cultuur bezighouden?
Allemaal vragen, die beleidsmakers zich stellen, als zij in opdracht van de overheid een onderzoek opstarten en er uiteindelijk een lijvig rapport aan wijden. De uitkomst samengevat: beoefening van en bezoek aan sport en cultuur zijn weinig aan sekse gebonden. De deelname eraan is wel hoger onder jongeren en hoger opgeleiden dan onder ouderen en lager opgeleiden. Dit patroon hebben sport en cultuur met elkaar gemeen.
FIT Avontuurlijke Sportreizen had en heeft geen lijvig onderzoeksrapport nodig om amateur- en professionele sporters te interesseren voor haar activiteiten. Fietsen op Rhodos, mountainbiken in Kirgizië, schaatsen op de Huanghe, de Gele Rivier in China, een triathlon in Bosnië Herzegovina of fietsen lands de rijstvelden in de Vietnamese Mekong Delta. Het zijn stuk voor stuk de activiteiten die ‘uitnodigen’, die geen bestaansrecht ontlenen aan wat beleidsmakers onderzochten en in hun rapport vastlegden. Nee, deelnemers aan evenementen vonden en vinden bij FIT Avontuurlijke Sportreizen de volstrekt natuurlijke combinatie van sport en cultuur. En het werd duidelijk hoe ze elkaar daarbij inspireerden, niet alleen om sportief te presteren, maar ook om kennis te maken van volstrekt nieuwe en tot nu toe nauwelijks bekende culturen!
Ook ‘zin’ in een dergelijk avontuur? Sla dan maar het stadium over van het lezen van een of ander overheidsrapport over ‘Sport en Cultuur’! Selecteer direct een aantrekkelijk sportreis op www.fitavontuurlijkesportreizen.nl! En vergeet daarbij niet om ook je Facebook-vrienden hier op attent te maken. Ook hen wil je tenslotte niet zo’n unieke ervaring onthouden, nietwaar?